Förändringar

Det är visst glest mellan inläggen här. Det rör sig desto mer i mitt huvud kan jag lova. Det känns som att jag går igenom en stor förändring, som att jag börjar hitta mitt rätta jag. Det må låta högtravande men det är så det känns. 

Den senaste tiden har jag stått på mig mer, jag har sagt emot när folk har skämtat eller kommenterat på ett sätt som jag inte tycker är okej. Jag vågar ta plats och vägrar tänka på om magen putar medan jag gör det. 

Föräldraskapet har en stor del i min förändring. Jag kan äntligen släppa min roll som duktig och bara vara. Att vara duktig har alltid varit det jag är, jag har inte riktigt hittat en annan roll och det har gjort att jag satt en enorm press på mig själv. Till viss del är den pressen kvar men inte på samma sätt som tidigare. Det är okej att göra misstag, det är okej om det inte blir perfekt eller om jag måste rätta till något i efterhand. 

Nu ser jag mig som förälder i första hand, inte som duktig. Dessutom vill jag vara en förebild för min dotter, jag vill stå upp mot exempelvis skämt på bekostnad av olika utsatta grupper eller vad det nu må vara för förtryck. Jag vill att hon ska växa upp i en empatisk värld och att hon ska känna sig tillräckligt säker för att ta diskussionen om hon tycker nåt är fel och aldrig låta sig bli nedtryckt. För att hon ska få med sig detta behöver jag visa vägen, visa att helt vanliga jag tar ställning och tar plats. 

2 thoughts on “Förändringar

Lämna gärna en kommentar. Jag svarar på eventuella frågor i kommentarsfältet så glöm inte att titta in igen.

