Ledig dag och läppstift 

Igår var vi som sagt lediga hela familjen och vi tog en dag på stan. Vi bor i en lite mindre stad och det en inte ofta vi verkligen tar en dag på stan, vi åker ner en timme eller två och gör det vi ska. Men igår gick vi runt i flera affärer utan brådska. Vi åt god lunch på stamstället och N fick som vanligt all uppmärksamhet från personalen och en egen tallrik med grönsaker och potatismos. De är så gulliga, de serverar henne en liten skål med mat direkt när vi sätter oss utan att vi bett om det. Sen kommer de fram och pratar, matar och gullar. N’s bästa kompisar. 

Stamstället är även stamställe för Makens kusin med familj så helt oplanerat mötte vi dem där och fortsatte rundturen på stan tillsammans. 

Jag ville handla smink så vi gick till Kicks. Jag fick utomordentlig service och gick därifrån väldigt nöjd och med funderingar på att boka in en tid för att få råd och hjälp med sminkning och färger. Jag har aldrig sminkat mig mycket och under föräldraledigheten har jag bara använt ytterst lite smink vid speciella tillfällen. Men nu börjar jag bli sugen på att fixa mig lite. 

Förr har jag alltid tänkt att det inte är någon idé att försöka göra mig fin eftersom jag är tjock, att det kanske mest skulle vara komisk. Dumt tänkt, det vet jag nu. Nu när jag är mycket mer tillfreds med min kropp och mig själv så vill jag göra lite mer än tidigare, jag känner att jag är värd lite mer omtanke och omsorg än vad jag tidigare gett mig själv. Självklart finns det andra sätt att göra det än just smink men det är smink jag är sugen på just nu. 

Igår köpte jag läppstift, det kändes väldigt modigt. Jag fick hjälp att hitta en nyans som passar och är diskret. Jag är väldigt nöjd och nästa gång ska jag våga mig på ett som man lägger märke till lite mer. Det är min tid nu, jag har försökt att inte synas så länge att det är dags att ändra på det. 

4 thoughts on “Ledig dag och läppstift 

  1. Det är spännande o kul att man börjar bli mer mån om sig själv när man går ner i vikt. Så har det blivit för mig… Tidigare använde jag aldrig smink men vartefter vikten försvann o jag kände mig finare så blev jag mer motiverat att förstärka mina drag med smink… Dock måste det se naturligt ut, inge påskkärring 🙂
    Sen har jag börjat med att plocka ögonbrynen (har fin form redan men tar lite extra för att förstärka), jag färgar fransarna för att slippa använda mascara, ibland vaxar jag benen, lite mer kvinnliga kläder, tänker med på frisyr osv…. Kul att få se och upptäcka en ny sida hos en själv!

    • Visst är det kul att upptäcka en ny sida och dessutom känna sig fin. Färga fransarna är jag lite nyfiken på, mina är väldigt ljusa. Ger det samma effekt som mascara?
      Själv har jag inte gått ner i vikt utan har istället börjat acceptera och till och med tycka om min kropp som den är idag. Jag insåg efter alla år med viktminskningsförsök att jag helt enkelt inte vill det tillräckligt mycket för att orka göra något seriöst försök. Så nu jobbar jag istället med att göra det mesta av det jag har. Kram ❤️

      • Jag tycker det ger samma effekt som mascara och det stora pluset är ju att slippa måla sig varje dag. Om jag någon gång vill förstärka ögon extra så kan jag ha på mascara iallafall 😉 Då blir det dubbel effekt 😉

        Du är smart du… Att acceptera sig själv… Inte det lättaste för mig men jag är på god väg men känner att jag ändå vill gå ner i vikt för hälsans skull. Men vi är alla olika!

        Kram ❤

      • Jag menar absolut inte att man inte kan acceptera sig själv och ändå vilja gå ner i vikt. Det finns många anledningar att vilja gå ner i vilt, för mig personligen insåg jag att mina anledningar mest var svepskäl för att inte ta tag i livet här och nu. Man ska göra det som känns rätt för en själv och jag förstår verkligen att man vill gå ner av olika anledningar. Jag hade tidigare bättre anledningar och då gick jag ner i vikt.
        Jag håller tummarna för att du når ditt mål. Kram ❤️

Lämna gärna en kommentar. Jag svarar på eventuella frågor i kommentarsfältet så glöm inte att titta in igen.

