Vikten av vikten

Som en del av er säkert märkt är det här ingen viktblogg längre. Jag kan inte sia om vad som händer i framtiden, men här och nu är det fantastiskt skönt att inte vara fixerad vid min (över)vikt hela tiden. Visst har jag dagar när jag funderar över om jag ska göra ett nytt försök men de tankarna försvinner ganska fort. Det beror inte på att jag har gått ner i vikt. Jag är fortfarande överviktig, skillnaden är att jag inte lider av det längre.

Graviditeten, förlossningen och det senaste året som förälder har förändrat mig och min syn på min kropp. Min kropp är fantastisk! Den klarar mycket, mer än jag trodde. Den fyller sin funktion och den är älskad. Jag väger ungefär samma som innan jag blev gravid men till utseendet är kroppen förändrad. Inte så konstigt, den har ju gått igenom en himla resa.

Jag jobbade med ett acceptera min kropp redan innan jag blev gravid. Det är inget som kommit gratis utan jag har aktivt, men utan professionell hjälp, jobbat med det. Vissa dagar går bättre och andra sämre. Vissa dagar skulle jag gärna försöka mig på nån ny quick fix för att bli smal, men jag är inte tillräckligt motiverad för att börja. I den process jag är just nu tar jag det som ett gott tecken. Jag är tillräckligt nöjd med mig själv för att inte hoppa på nån viktminskningsmetod.

Jag vill ge min dotter sunda mat- och motionsvanor. Jag har själv helt okej vanor, jag äter för mycket godis men det har jag dragit ner på sen dottern blev nyfiken på vad jag äter. Det lilla jag äter nu äter jag när hon sover. Jag motionerar och tränar (mindre organiserad träning och mer vardagsmotion sedan hon föddes). Jag känner mig redo att ge henne goda vanor.
Dessutom, och det är väldigt viktigt för mig, vill jag visa henne att man alltid är bra. Man är bra oavsett vikt, utseende eller andra normer som samhället prackar på oss. Hur ska jag kunna få henne att tro på det om jag själv bär på ett illa dolt självhat på grund av min vikt?

Det här är inte självklart för mig. För bara några månader sedan skrev jag ett inlägg om att jag vill gå ner i vikt nu innan dottern förstår vad det är jag gör. Nu har alltså pendeln svängt, det är möjligt att den gör det igen. Det är ett komplext ämne med flera olika sidor. Men så här är alltså mina tankar just nu. Hur tänker ni?

8 thoughts on “Vikten av vikten

  1. Att finna ro är nog en bra grund att stå på. Oavsett hur mycket pendeln pendlar så är det viktigt att känna sig trygg i sig själv. Med det kommer det mer naturligt med sunda vanor oavsett omkretsen på sin midja.
    Barn ser inte vad vi vuxna ser utan de känner vad vi vuxna känner.

  2. Känner inte igen mig på så vis att jag inte har några barn, men däremot märker jag skillnad i mitt sätt att tänka o se på min vikt – det blir annorlunda ju äldre jag blir 😉
    Ett skönt avslappnat sätt och jag struntar numera i vad andra ska tycka om mitt utseende – det är ju vad JAG tycker/tänker om mig själv som är viktigast!

  3. Bra tänkt tycker jag! Det är viktigt att ge sunda vanor till sitt barn men även visa att människor är olika och ser olika ut! Du låter som en klok mamma! Jag skulle inte säga att jag hatar min kropp eller har något stort självförakt. Däremot lever jag idag inte på ett sätt som jag vill förmedla till min son. Jag hoppas att vi kan leva sunt som en familj, att jag och hans far förmedlar sunda värderingar och vanor i framtiden.

    • Tack 🙂 Jag hoppas att vår dotter plockar upp goda vanor utan att tänka på att det är ”goda” vanor. Jag vill inte lägga någon press. Jag tror att det är bra att vara medveten som förälder, ingen är perfekt men vi vill det bästa för våra barn.

Lämna gärna en kommentar. Jag svarar på eventuella frågor i kommentarsfältet så glöm inte att titta in igen.

