Baklava

Häromdagen bakade jag baklava för första gången. Makens kusins fru, S, var snäll och visade mig hur man gör. Vi gjorde det enkelt för oss och köpte färdig filodeg. Degen varvades sedan med smält smör som penslades på. När vi hade gjort ungefär hälften la vi på ett lager finhackade (i matberedare) valnötter som blandats med socker.

2015/01/img_1999.jpg

Sedan la vi på resten av degbladen och varvade med smält smör. Innan vi hade på smöret över sista lagret skar vi baklavan i bitar.

2015/01/img_2002.jpg

In i ugnen, först med enbart undervärme och sedan med värme både uppe och nere.

2015/01/img_2003.jpg

När baklavan var klar hällde vi över en sockerlösning med lite kardemumma och lite, lite citronsyra.

2015/01/img_2005.jpg

2015/01/img_2004.jpg

Baklavan blev härligt glansig och smakade riktigt gott. Bästa gång ska jag dock öka mängden nötfyllning och även blanda i pistagenötter och kardemumma i blandningen. I sockerlösningen ska jag ha i lite rosvatten. Det ska bli kul att testa. Det var inte så svårt att göra men vi sparade mycket tid och arbete genom att köpa färdig deg.

Jag ber om ursäkt för suddiga bilder, de såg okej ut på mobilen men inte när de blev större.

2 thoughts on “Baklava

  1. Oj va gott det där ser ut! Jag följde din blogg för några år sedan och nu har jag börjat blogga igen och kollar in mina gamla favoriter. Jag tänkte höra om du har några tips på bra bloggar i liknande anda som du skriver? Jag kan behöva all input jag kan få just nu.

    • Vad kul att du är tillbaka! Jag har tyvärr inte så många tips på bloggar, de flesta jag följde har slutat skriva. Du får gärna tipsa om du hittar några bra.

Lämna gärna en kommentar. Jag svarar på eventuella frågor i kommentarsfältet så glöm inte att titta in igen.

