Dag 1

Första dagen med Viktväktarna. De rekommenderar att man kör mättande dag de två första veckorna för att komma in i vilka råvaror som är ”bättre” och lära sig känna efter när man är mätt. Jag har följt rekommendationen och kör nu mättande dag. Det är ganska skönt att inte behöva räkna allt så länge man äter tillåtna livsmedel.

Jag har följt planen vilket känns som ett mirakel då jag inte har sovit särskilt mycket inatt. Dottern fick feber och har haft det hela dagen. I vanliga fall skulle en dag som idag fått mig att äta stora mängder choklad men tack vare att jag hade lagat extra mycket mat igår fanns det färdig mat att värma så jag behövde inte lägga tid på det.

Nu ska jag använda dagens extra propoints till popcorn. Man får ett antal pp per dag när man äter enligt mättande dag. De kan inte sparas utan det är ett fast antal varje dag. Självklart behöver man inte äta dem om man inte vill.

8 thoughts on “Dag 1

  1. Jag skulle bli jätteglad om du fortsätter berätta om hur det går till etc med VV eftersom det är en av få jag inte har varit hos. Jag väntar nu förstås på tiden hos dietisten men vill ändå veta mer om en som lever som VV.
    Anledning till varför jag inte tagit hjälp av VV förr är för att när de hade sitt gamla pointsytem så hade de ingen beräkning för hur en så stor som jag skulle äta men förstår nu att de blivit bättre på det i samband med det nya (inte så nytt längre förstås) pointsystemet.

    • Jag kan berätta lite mer utförligt i ett inlägg och kommer fortsätta uppdatera hur det går. Tyvärr är datorn på lagning nu och inläggen från mobilen blir inte så långa. Men jag ska fixa ett sånt inlägg snart 😊

  2. Det är klart bra att hålla sig mätt. Och otrött. Då tar man bättre beslut.

    VV är bra, men trots att det fungerade så hakade jag mig hela tiden upp på att jag skulle betala för att gå ner i vikt. Kanske berodde min upphakning mest på att konsulterna inte var så vidare värst.

    • Ja, det är inte så kul att betala för att gå ner när jag egentligen vet vad som krävs. Men jag behöver ha pressen som kommer av att väga sig inför någon annan. Sen tycker jag det är kul att fylla i checklistan och använda appen. Det gör det hela lite roligare.

Lämna gärna en kommentar. Jag svarar på eventuella frågor i kommentarsfältet så glöm inte att titta in igen.

