Helgen

Helgen har gått fort. Jag har spenderat den med familj och vänner, på bästa sätt med andra ord. Maten har varit bra, jag har ätit alla mål (utom lunchen igår) och det är ett framsteg. Jag hoppas på ett minus på vågen imorgon när vikten ska rapporteras för BOL. På tisdag skriver jag in mig på VV så jag kommer ha en vägdag för BOL och en annan för VV.

I helgen har jag berättat för familjen och vännerna att jag ska gå med i Viktväktarna. Genom att vara öppen med det inför mina nära hoppas jag kunna bygga upp ett nätverk där jag kan få stöd irl. Jag basunerar inte ut till alla att jag försöker gå ner i vikt, men jag berättar för de i min närhet så att de kan hjälpa mig istället för att fråga om jag inte ska ha en kaka till. Hur gör ni? Är ni öppna med att ni vill gå ner i vikt? Berättar ni för några utvalda eller håller ni det för er själva?

Nu ska jag stänga av datorn. Helgen har varit bra men har erbjudit alldeles för lite sömn då jag har blivit lite sömnstörd och inte somnar förrän framåt ett (igår var klockan två) och dottern har vaknat vid sju. Ikväll har jag lovat mig själv att jag ska gå och lägga mig efter nyheterna vid tio. Jag ska njuta av att ligga i sängen och läsa innan jag somnar. En lässtund är vad jag unnar mig ikväll 🙂

4 thoughts on “Helgen

  1. Det med vikten tycker jag kan vara svårt, och detsamma gäller när man över huvud taget vill avstå från snacks och godis. De flesta förstår inte varför man behöver göra det, men de i närheten har oftast större förståelse och för att få stöd så är det alltid bra att andra vet. Det blir lättare då, speciellt om man slipper förklara sig varje gång man tackar nej.

    Jag själv vill fortfarande bli av med några kilon och när jag nämner det för min mor, så säger hon alltid att jag VÄL inte behöver gå ned mer ”Det blir ju inget kvar av dig”. Det de flesta inte förstår är att den som ska vara nöjd är ju en själv, dvs du och jag, inte familjen och inte vännerna.

    Kortfattat, det är bra att du berättar för de nära 🙂 Bli inte påverkad om de tycker att du inte borde gå ned mer, nu beror det såklart på om man börjar få tendenser till anorexi, då kan man ju behöva hjälp.

    Fortsätt att göra bra val, att gå ned långsamt är det bästa sättet som du skrev om innan – det betyder ju en förändring i livsstilen och det är dit vi är på väg, för att vi sedan ska kunna hålla vikten 🙂

Lämna gärna en kommentar. Jag svarar på eventuella frågor i kommentarsfältet så glöm inte att titta in igen.

